Hamburgerbrød

Print Recipe
Hamburgerbrød
Hjemmelagde hamburgerbrød tar fullstendig rotta på Lille Høvding. Anbefales til både burger og pulled pork. Mye gjær og varm melk gjør at deigen hever veldig kjapt.
Forberedelse 20 min
Koke/steketid 10 min
Passive Time 1 time
Porsjoner
brød
Ingredienser
Forberedelse 20 min
Koke/steketid 10 min
Passive Time 1 time
Porsjoner
brød
Ingredienser
Instruksjoner
  1. Bland alt det tørre i en bakebolle.
  2. Varm melk og smør til fingervarmt.
  3. Bland væsken med det tørre og tilsett olivenolje.
  4. Elt deigen smidig. Dekk til bollen og hev til dobbel størrelse.
  5. Del deigen i 12 emner og trill ut boller. Plasser dem på et stekebrett og trykk dem litt flate.
  6. Dekk bollene med plastfilm og la dem etterheve ca. en halv time.
  7. Pensle brødene med sammenpisket egg og dryss over sesamfrø. (Tips: Pisk egget sammen med 1ss vann og en klype salt)
  8. Stek midt i ovnene ved 225 grader i ca. 10 minutter til lett gyldne. Følg med så de ikke blir overstekt - du vil ikke ha hard skorpe.
Notater

Lett modifisert fra Lise Finckenhagen sin oppskrift.


Eltefri pizzadeig

Print Recipe
Eltefri pizzadeig
Veldig smakfull deig, som gir fine bobler og god smak
Forberedelse 5 minutter
Koke/steketid 3 min pr pizza
Passive Time 12 timer heving
Porsjoner
pizzaer
Ingredienser
Forberedelse 5 minutter
Koke/steketid 3 min pr pizza
Passive Time 12 timer heving
Porsjoner
pizzaer
Ingredienser
Instruksjoner
  1. Bland alt det tørre i en bakebolle. Unngå å ha salt og gjær direkte oppå hverandre før du blander, da dette KAN deaktivere gjæren.
  2. Bland olje og vann. Hell alt det våte i bollen på en gang.
  3. Bland med en tresleiv eller hendene dine til det våte og det tørre er helt inkorporert. Det skal ikke være klumper. Du skal ende opp med en relativt fuktig og klissete deig. Om det er igjen noe tørt , tilsetter du LITT vann om gangen til det blander seg helt fint sammen.
  4. Bruk en slikkespot for å få ned deigrester fra kantene, dekk til bollen med klebeplast eller lokk. Siden deigen skal heve så lenge, er dette viktig for at det ikke skal bli et uttørket lag på toppen.
  5. La deigen heve romtemperert over natten. Lag gjerne dette kvelden før og tilbered selve pizzaene ettermiddagen etter. Deigen kan stå i opptil 5 dager i kjøleskap etter hevingen. Den vil da utvikle enda mer smak!
  6. Etter heving er deigen enda mer klissete, så du må ha mel på hendene og benken. Hell deigen forsiktig ut, ikke ødelegg alle de fine boblene fra hevingen. Del deigen opp i 3 - 4 emner, og forsøk å lage disse runde. Det enkleste er å ta hjørnene fra hvert emne inn mot midten og forme litt etterpå. Kan være at du må prøve et par ganger før du blir vandt til å jobbe med en såpass klissete deig - men det er verdt det, den smaker fantastisk.
  7. La emene heve i 1 times tid før du skal lage pizzaene. De bør ligge på litt mel, så de ikke fester seg til underlaget. Bør også tildekkes. ha da bittelitt mel på toppen, slik at deigen ikke klisterer seg fast til klebeplasen.
  8. Når den skal formes til pizzaer, bruker jeg å ha semulegryn og litt hvetemel som underlag. Jeg klemmer da deigen ut forsiktig til et flatt emne, før jeg løfter det opp etter kantene og sakte roterer det mens det hender ned. Da er det tyngdekraften som strekker bunnen ut, samtidig som at du ikke ruller eller trykker på det slik at luftboblene forsvinner.
  9. Har funnet ut at det beste er å legge emnene på aluminiumsfolie som er beregnet for steking og grill, for så å ha på toppingen. Da kan du lage klar alle pizzaene på hver sitt ark folie, og enkelt ta de inn og ut av ovnen. De bør da ligge å hvile litt etter steking før du løsner av folien, da slipper de greit.
  10. Stek pizza enten på pizzastein eller faktisk direkte på bunnen av ovnen (derfor er folien lur). Så høy temperatur som overhode mulig på ovnen, og la den stå å varme seg skikkelig i minst en halvtime før steking. Forsøk å være så rask opp og igjen med døren som mulig, da temperatur er alfa og omega for å få en sprø bunn med deilige luftbobler!

Gazpacho

Print Recipe
Gazpacho
Instruksjoner
  1. Del grønnsakene i biter. Kjør dem sammen i en foodprocessor eller blender.
  2. Tilsett tomatpuré og olivenolje.
  3. Spe med grønnsakskraft/buljong til ønsket konsistens.
  4. Smak til med eddik, sitronsaft, basilikum, salt og pepper.
  5. Avkjøl, gjerne på is. Spises samme dag.
Notater

Fra Anniken.